002_mg_9538_foto_marcus_olsson

Nordenskiöldsloppet – Vad krävs för att genomföra loppet?

Nordenskiöldsloppet är en rejäl utmaning och kräver att man är väl förberedd, vilket ingen kan bli överraskad av. Frågan är däremot hur mycket man bör förbereda sig och vilken kapacitet man bör ha. Racefox har tillsammans med Red Bull gjort en undersökning av de åkare som åkte förra året.

Vilka har vi undersökt?

Enkäten skickades ut till de som åkte loppet på 11-15 timmar. Långloppseliten valdes bort på grund av den mängd de tränar. Deras svar skulle ge undersökningen skev bild för de motionärer med ett vanligt arbete som skulle vilja vara med i tävlingen.

Hur mycket tränade de?

Gruppen tränade i genomsnitt ca 9 timmar per vecka, de allra flesta mer än 8 timmar men det fanns undantag som tränade endast 4 h per vecka. De som tränade endast 4 h timmar per vecka måste endera ha en exceptionell fysik eller att de har en bakgrund i en annan uthållighetssport. Hursomhelst sticker de ut från mängden. De som tränade mer än 8 h per vecka gjorde 6-8 pass per vecka. Man bör alltså träna 5 – 6 dagar per vecka på ett klokt sätt med 1-2 vilodagar. Det betyder att vissa dagar bör man köra dubbla pass.

Hur många lopp hade de åkt innan?

Undersökningen säger också att man bör ha åkt många lopp innan. D.v.s. man bör förstå hur sin kropp och sin utrustning fungerar vid långvarig belastning. Respondenterna till undersökningen hade åkt minst 2 långlopp under samma säsong som Nordenskiöldsloppet.

Hur många km rullskidor/skidor behöver man göra totalt?

Undersökningen visar att man bör åka mer än 1500 km för att vara väl förberedd. Det fanns många som hade åkt betydligt mer, upp till 3000 km.

Foto: Marcus Olsson

Tränade de styrketräning?

Mer än 60 % av de tillfrågade tränade styrketräning minst en gång per vecka. Styrketräning skapar förutsättningar för att tåla långvarig belastning.

Hur bra skidåkare är dessa personer? Vi frågade vad deras bästa tid på 10 km skidåkning i liknande terräng som loppet var.

Det är duktiga skidåkare som deltar. De klarade alla av att åka 10 km skidor på ca 25-30 min. Det är inte förvånande. För att klara av att åka ett sådant här långt lopp måste man ha god skidteknik och vara stark och därmed kunna åka fort!

Hur bra är dessa skidlöpare på att springa? Vi frågade vad deras personbästa var på 10km.

Genomsnittet ligger precis under 40 min. Det är inte heller överraskande att man måste ha en bra grund att stå på. Denna analys borde ge en fingervisning om hur mycket man bör träna inför Nordenskiöldsloppet!

Vilken härlig utmaning – antar du den?

//Christer Norström

Christer är en skidtränare som använder sig av matematik samt avancerade teknologier för att förstå skidåkningens grunder och för att lära ut skidåkning. Han är en av grunderna av Vasaloppets första officiella digitala ski coach – Racefox, en smart app som under träningen ger åkaren feedback i realtid.