043_ak_170415_nordenskioldsloppet-1176

Varför ska du åka Nordenskiöldsloppet?

24 mars är det dags för den tredje upplagan av Red Bull Nordenskiöldsloppet i modern tappning. Skidcoachen Erik Wickström – som är den i världen som åkt längst på 24 timmar – kommer en gång i månaden att bjuda på tips, inspiration och ett träningsprogram. Första delen handlar om varför du ska åka till Jokkmokk för att skida 22 mil.

Text: Erik Wickström

074_ak_170415_nordenskioldsloppet-2858

Jag minns än idag tydligt när tävlingsarrangören Wolfgang Mehl ringde och berättade vad han hade på gång i Jokkmokk. Ett skidlopp på 22 mil, med en fantastisk historia om ett legendariskt lopp redan 1884. Jag kände direkt att det här loppet måste jag åka.Vad är då som får hundratals, snart tusentals, skidåkare från Sverige och övriga världen att vilja åka så långt? Jag tror många med mig delar fascinationen av kunna klara av att åka orimligt långt. För en minoritet av deltagarna handlar Nordenskiöldsloppet om placeringar. För den absoluta merparten handlar loppet om helt andra värden.

Eufori i målfållan

Jag har varit på plats i Jokkmokk vid Nordenskiöldsloppet både 2016 och 2017, varav det senare tillfället som åkare. Det som slagit mig är hur alla kommer i mål som segrare. Oavsett diverse missöden längs vägen är deltagarna nöjda och euforiska i målfållan. Ett ultraevent som detta skapar helt andra känslor än att gå i mål efter exempelvis 42 km skidåkning. Det händer något speciellt med kroppen – både fysiskt och psykisk – när du håller på i ett visst antal timmar.

Bygger självförtroende

Det fina med ultradistanser är att du tar dig i mål utan att träna som ett proffs. Inom löpning är det vanliga vardagsmotionärer som springer sträckor långt över marathondistansen utan att viga sitt liv åt träning. Så är det även inom skidåkningen, där vi inte har så många lopp att välja på. Än. För jag tror ultragrenen inom vår sport kommer att växa. Även om livet inte tillåter mer än några få timmars träning per vecka så klarar du mer än du tror. För dig som motionär som kanske inte åker så fort i övriga långlopp kan en målgång i Nordenskiöldsloppet bli den perfekta målsättningen. Att sätta upp ett sådant mål och sedan klara av det bygger ett starkt självförtroende. Och jag lovar dig att långpassen kommer att kännas korta efteråt. Att du får en trevlig resa, fantastiska vyer och familjär stämning i Jokkmokk är en bonus.

Därför ska du åka Nordenskiöldsloppet.

101_mo_mg_1912

Spana in denna artikel för att få hjälp med din träning inför Red Bull Nordenskiöldsloppet. Från och med nu fram till tävlingsdagen på den 24 mars tipsar skidprofilen Erik Wickström varje månad om hur du ska tänka kring din träning och lägger dessutom upp ett fyraveckors träningsschema för dig som vill klara medaljtiden, dvs. 21 timmar och 22 minuter.