101_mo_mg_1912

Vem klarar Nordenskiöldsloppet?

24 mars är det dags för den tredje upplagan av Nordenskiöldsloppet i modern tappning. Skidcoachen Erik Wickström – som är den i världen som åkt längst på 24 timmar – kommer en gång i månaden att bjuda på tips, inspiration och ett träningsprogram. Andra delen handlar om vilka som skulle klara av att åka ett lopp på 22 mil.

Text: Erik Wickström

Tusentals skulle klara av det

Självklart beror tiden både i Nordenskiöldsloppet och Vasaloppet oerhört mycket på snöförhållanden och andra yttre faktorer. Men om du vill ha en ungefärlig kravspecifikation för om du klarar Nordenskiöldsloppet eller ej så är det en fördel om du är på den övre halvan i Vasaloppet, på en tid på 8 timmar eller bättre.

Datanördarna på Racefox, som är en partner till Nordenskiöldsloppet, har skapat ”världens tuffaste kalkylator” som utifrån vetenskaplig statistik på området visar vad som skulle krävas för en specifik tid och placering. Tusentals Vasaloppsåkare skulle klara av Nordenskiöldsloppet utan att göra stora förändringar i sin träning. Och tro mig, det är fantastiskt att gå i mål efter 22 mil!

094_mo_mg_1749

Långpassen värdefulla

En av många faktorer som gör ultraevent så intressanta är att de flesta motionärer klarar mer än de tror. Stressa inte upp om du inte lyckas genomföra så mycket träning som du vill.

Är det något du ska fokusera på i träningen så är det långpassen. Sista månaderna innan loppet är längden på passen och antalet långpass av större betydelse än den totala träningsmängden enligt mig. Om du kan komma ut och köra 2-4 timmar några gånger i månaden så har du en stor fördel jämfört med om du bara matar på med en stor mängd pass på 45-60 minuter. Det händer mycket med kroppen efter ett par timmar och det är en fördel att vänja kroppen vid att vara ute länge.

Så ta en funderare på om inte även du klarar av att åka 22 mil!

108__mg_2000

Spana in denna artikel för att få hjälp med din träning inför Red Bull Nordenskiöldsloppet. Från och med nu fram till tävlingsdagen på den 24 mars tipsar skidprofilen Erik Wickström varje månad om hur du ska tänka kring din träning och lägger dessutom upp ett fyraveckors träningsschema för dig som vill klara medaljtiden, dvs. 21 timmar och 22 minuter.