ak_170415_nordenskioldsloppet-1936

Tekniktips för klassisk åkning

24 mars är det dags för den tredje upplagan av Nordenskiöldsloppet i modern tappning. Skidcoachen Erik Wickström – som är den i världen som åkt längst på 24 timmar – kommer en gång i månaden att bjuda på tips, inspiration och ett träningsprogram. Tredje delen handlar tekniktips för klassisk skidåkning.

Text: Erik Wickström

De flesta som funderar på att åka Nordenskiöldsloppet är väl medvetna om att den klassiska åktekniken kan delas in i olika växlar, som saxning, diagonalåkning, stakning med frånskjut, stakning och utförsåkning.

Att förklara exakt vilka vinklar du ska ha i olika moment i respektive växel skulle kräva en hel uppsats. Istället får du här generella tips som kan vara bra att bära med sig i din teknikträning på skidor.

Alla kan förbättra tekniken

Det finns inte många konditionsidrotter där tekniken spelar så stor roll som i skidåkning. Alla, oavsett nivå, har nytta av att kontinuerligt jobba på att förbättra sina tekniska färdigheter. Att ta privatlektioner, åka på läger, titta på filmer och läsa böcker är alla bra sätt att utvecklas som skidåkare.

Fokusera gärna på en del i taget när du tränar teknik. Detta är särskilt viktigt då du har flera områden med stor förbättringspotential.

Stor omställning med snö

Vi är en bra bit in i december månad och många som läser det här har ännu inte åkt sina första meter på snö för säsongen. Några har varit på snöläger norrut eller testat en inomhusanläggning. En normal vinter har emellertid en minoritet av landets skidmotionärer tillgång till regelbunden snöträning i december.

Att gå från barmarksträning till skidåkning på snö är en stor omställning, även för dig som varit flitig med rullskidorna under hösten. Triceps får sig ofta en rejäl omgång vid de första milen på snö. Det beror dels på att du vanligtvis diagonalar mer på snö jämfört med rullskidor (vilket betyder att du oftare måste dra hela kroppsvikten framåt med endast en arm), dels på grund av att du inte har lika bra fäste.

För vissa skriker ljumskarna av träningsvärk första veckan på snö. Detta är fullt normalt. Även ländryggen kan tycka det är lite jobbigt med all diagonalåkning. Det bästa med dessa ”åkommor” är att de är ofarliga och går över ganska snabbt. Kroppen är inte van vid det asymmetriska underlaget som du möter i skidspåren. Inled därför försiktig när du åker på snö för första gången på länge.

Staka Nordenskiöldsloppet?

Det finns många som skulle klara att åka Nordenskiöldsloppet utan fästvalla. Däremot är det ganska få som skulle tjäna tid på det. Om du går i tankarna på att staka Nordenskiöldsloppet så ställ dig frågan om du gör det som en rolig grej att klara av eller för att tjäna tid. Båda delar kan vara en bra anledning!

Spana in dessa artiklar (Träningschema – NOV) (Träningschema – DEC) (Träningschema – JAN) för att få hjälp med din träning inför Red Bull Nordenskiöldsloppet. Från och med nu fram till tävlingsdagen på den 24 mars tipsar skidprofilen Erik Wickström varje månad om hur du ska tänka kring din träning och lägger dessutom upp ett fyraveckors träningsschema för dig som vill klara medaljtiden, dvs. 21 timmar och 22 minuter.

 

ak_170415_nordenskioldsloppet-1055